miercuri, 4 februarie 2015

Sa mananc sau sa nu mananc grasime?



Acest subiect il abordez in urma unei discutii cu elevul meu Daniel, discutie asemanatoare cu aceea care m-a facut sa scriu articolul despre creatina intitulat: “Sa iau sau sa nu iau creatina?”.

Sa mananc sau sa nu mananc grasime?

Inainte sa raspund la aceasta intrebare, am sa scriu cate ceva despre grasimi/lipide.

Grasimile saturate sunt de origine animala si cresc riscul de boli cardiovasculare, iar grasimile nesaturate se gasesc in peste si vegetale, consumul lor neprezentand riscuri.

Surse bune de grasime se gasesc in: uleiuri obtinute prin presare la rece, nuci, alune, arahide, peste, etc., acestea continand acizi grasi esentiali.

La barbati, consumul echilibrat de grasimi duce la cresterea secretiei de testosteron!

Grasimile au rol de:
       - rezerva energetica;
       - protectie termica;
       - protectie impotriva socurilor;
       - functional, ele intrand in componenta unor hormoni.
Grasimile sunt depozitate in organism sub forma de trigliceride, formand stratul adipos.

Un mic procent de grasime se gaseste si in muschi.

O parte a grasimii se gaseste in jurul organelor interne si se numeste grasime viscerala.

Grasimile compuse, cu rol metabolic in organism, sunt fosfolipidele.

Colesterolul este un derivat al grasimilor si nu este recomandat in exces, el depunandu-se pe vasele de sange, rigidizandu-le si ducand la accidente vasculare si chiar comotii cerebrale. Totusi colesterolul are un rol important in organism.

Am sa continui ideea, legand vitaminele liposolubile de grasimi.

Vitaminele liposolubile, asa cum se intelege si din denumirea lor, se dizolva in grasimi! Ele sunt: A,D,E si K (despre acestea am sa scriu intr-o alta postare).

Raspunsul meu este hotarat pentru consumarea grasimilor!

Tinand cont ca un gram de proteina aduce 4 calorii in organism, iar un gram de grasime 9 calorii, eu socotesc ca trebuie sa mananc grasimi in proportie de ½ fata de proteine. La o masa, mananc @ 32 grame de proteina (am o activitate zilnica si sportiva intensa). De aici rezulta ca ar fi suficient sa mananc 15-16 grame grasime/masa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu